Vetten verliezen & Spieren opbouwen

We verliezen allemaal spiermassa wanneer we ouder worden, we komen er niet onderuit.  Onderzoek toont aan dat de hoeveelheid spieren in ons lichaam het grootst is in de leeftijd van 20 tot 30 jaar oud. Daarna neemt het voor de meesten langzaam af met de leeftijd; dus verlies van spiermassa en kracht. 

Naast kracht spelen spieren ook een belangrijke bepalende factor voor het uithoudingsvermogen, die afneemt naarmate de leeftijd vordert, zelfs bij regelmatige lichaamstraining. 

Dit gebeurt als gevolg van de aanhoudende effecten van SARCOPENIEhet op latere leeftijd gebaseerde verlies van spiermassa en kracht.

Doch bij oudere mensen met chronische aandoeningen zoals hartfalen of chronische obstructieve longziekte, kunnen oefeningen zoals WANDELEN de bewegingsvrijheid gedurende langere perioden aanzienlijk vergroten.


SPIEREN hebben ook kritische metabole functies.

Metabolisme: we geven onze calorieën op drie manieren uit: 

1. Basaal metabolisme (BMR) is het aantal calorieën dat men tijdens het rusten gebruikt. Het wordt "basaal" of rust genoemd en wordt gemeten wanneer men 's ochtends voor het eerst wakker wordt. Voor niet-actieve mannen en vrouwen tussen 20 en 30 jaar oud, wordt bijna de helft van hun dagelijkse caloriebehoefte verbruikt als hun BMR. Die BMR zal afnemen naarmate men ouder wordt.

2. Lichamelijke activiteit is alle activiteit die men gedurende de hele dag door verricht. Veel van onze dagelijkse activiteiten zijn doelgericht, zoals oa. winkelen of sporten. Sommige mensen vinden het moeilijk om een ​​lange tijd stil te zitten en bewegen zonder erover na te denken. Interessant is dat deze mensen over het algemeen lagere lichaams-vet-waarden hebben. 

3. Thermisch effect van voedsel beschrijft de toename van de stofwisseling na een maaltijd. Deze toename van de stofwisseling blijft enkele uren na een maaltijd bestaan ​​en is goed voor ongeveer 10% van ons dagelijkse energieverbruik. Macronutriënten (vet, koolhydraten en eiwitten) hebben verschillende thermische effecten.

De leeftijdsgebonden daling van BMR is voornamelijk te wijten aan sarcopenie. Een spier moet zelfs in rust worden onderhouden en gebruikt een enorme hoeveelheid van onze dagelijkse energiebehoeften

Omdat mannen over het algemeen meer spieren hebben, hebben ze ook een hogere stofwisseling en hebben ze meer calorieën nodig om hun gewicht te behouden dan vrouwen. 

Voor veel zittende mensen vertegenwoordigt BMR een aanzienlijk percentage van de totale hoeveelheid gebruikte calorieën per dag. 

Voor jonge niet-actieve mannen en vrouwen wordt ongeveer 50% van onze dagelijkse caloriebehoefte gebruikt door onze BMR. 

Voor niet-actieve oudere mannen en vrouwen (leeftijd 60 - 70) is BMR ongeveer 55% van onze dagelijkse caloriebehoefte en voor zeer oude mensen is BMR bijna 90% van de dagelijkse behoefte.

De hoeveelheid calorieën die we nodig hebben om ons gewicht te behouden, neemt steeds verder af naarmate we ouder worden. Het probleem is echter dat de meeste mensen hun calorie-inname niet verminderen. En dit resulteert in een steeds toenemende hoeveelheid lichaamsvet. 

Zelfs als de calorie-inname niet verandert, blijft het lichaamsvet toenemen. Hierdoor treft de zwaarlijvigheidsepidemie de ouderen bijzonder hard. 


Dus het is van belang om de calorieën te beperken én in beweging te blijven. 

Onze voedingsshakes kunnen u helpen bij het beperken van de calorie-inname. 

Wandelen is een uitstekende manier om uw spieren te onderhouden. 

Onze wekelijkse FITWALK-sessies, die voor extra verbranding zorgen, stimuleren eveneens de opbouw van de kernspieren om langer mobiel te blijven.. 

Waar zit uw werkpunt?