Sporten op een warme dag

Wil je gaan sporten op een warme dag?

Beweging is belangrijk, zowel voor je fysieke als mentale gezondheid. Beweging en een goede algemene conditie zorgt ervoor dat je je sneller kan aanpassen aan de warmte. 

Maar OPGEPAST: op erg warme dagen reageert je lichaam anders! Jouw natuurlijke vocht- en warmteregeling is dan namelijk uit balans. 

Vooral sporters bij buitenactiviteiten, zoals marathonlopers, recreatieve atleten, fietsers, wandelaars, enz...  zijn meer blootgesteld en lopen hoger risico op warmte-gerelateerde gezondheidseffecten.

  • Neem altijd voldoende water mee! Drink ALTIJD voldoende.
  • Echter overmatig water drinken zorgt voor een verdunning van het bloed en verlies van zoutgehalte. Hierdoor kan de hartfunctie verstoord raken. Nuttig ook isotone dranken met extra zouten en mineralen, zoals sportdranken of zoute oplossingen. 
  • Herbalife24 Hydrate is hiervoor ideaal: een calorievrije elektrolyten-drank ontwikkeld om de vloeistofconsumptie, vooral tijdens het sporten, te bevorderen. 

• Met een osmolaliteit van minder dan 270 mOsmol/kg, 
• Bevat 100% van de ADH vitamine C om vermoeidheid te helpen verminderen.                          • Levert B-vitaminen (B1, B2, pantotheenzuur en B12) en calcium en magnesium, die bijdragen aan het normale energieleverende metabolisme                                                      • Geen kunstmatige kleurstoffen, geen kunstmatige smaakstoffen

  • Wees slim en sport, beweeg, wandel op de koelere momenten van de dag.
  • Hou je gezondheidstoestand in het oog:

 Is je urine donker of ga je minder vaak naar het toilet? Drink dan meer! 

Voel je je anders dan op andere dagen? Doe het dan nog wat rustiger aan.

  • Start zeker niet met intensief bewegen op erg warme dagen indien je dit niet gewoon bent. Maar lLaat je lichaam langzaam wennen aan de warmte. Luister, ten alle tijden, naar je lichaam.
  • Train indoor (meestal een gekoelde ruimte) indien mogelijk of zoek schaduwrijke plekken op. 
  • Kies de juiste ondergrond: trainen op beton is warmer dan op een bosgrond of gras.
  • Zorg dat je voldoende beschermd bent tegen de zon. Breng een aantal keer per dag zonnecrème aan, op alle plaatsen waar zon komt. 
  • Breng niet teveel zonnecrème aan op het voorhoofd. Door overvloedig zweten kan dit de ogen irriteren.
  • Draag een hoofddeksel in de zon.
  • Zorg voor afkoeling. 
  • Draag aangepaste, lichtgekleurde en ventilerende sportkledij die zweet doorlaat.

Maar blijf bewegen. Laat je auto staan én denk vaker aan het milieu: zo help je meteen te voorkomen dat er steeds meer erg warme dagen komen.