Diabetes en bewegen

Minder zitten is nog effectiever dan intensief sporten.

Dagelijks meer staan en bewegen is beter voor de glucoseregulatie van diabetespatiënten dan 1 uur per dag intensief sporten.

Tot nu toe was de bewegingsnorm voor diabetespatiënten om elke dag een half tot een heel uur lang intensief te bewegen. Doch ...

Bernard Duvivier (Universiteit van Maastricht) onderzocht 3 bewegingsregimes. Tussen de opeenvolgende regimes zat steeds een periode van 10 dagen.

  • Zitregime: per dag 14 uur zitten, 2 uur lopen en staan en 8 uur slapen.
  • Sportregime: per dag 13 uur zitten, 2 uur lopen en staan, 1 uur intensief fietsen en 8 uur slapen.
  • Minder-zitten regime: per dag 9 uur zitten, 2 uur lopen en staan, 2 uur wandelen, 3 uur staan en 8 uur slapen.

Op de laatste dag van elk regime kregen de deelnemers voorverpakte maaltijden mee naar huis en werd de bloedglucose-regulatie gemeten.

Het energieverbruik tijdens het minder-zitten regime en het sportregime was gelijk, maar de insulineresistentie tijdens het minder-zitten regime was beter dan tijdens het sportregime.

De onderzoeksresultaten toonden aan dat 1 uur sporten de nadelige effecten van een hele dag zitten niet volledig kan compenseren en dat vooral minder zitten belangrijk is voor patiënten met diabetes!!!

Laagintensief, alledaags bewegen, zoals staan, slenteren of wandelen, heeft een positiever effect op de bloedglucose-regulatie van diabetespatiënten dan 1 uur per dag intensief sporten. Voorwaarde is wel dat het energieverbruik bij beide vormen van beweging ongeveer aan elkaar gelijk is.

Bron: Maastricht Universiteit (6 december 2016)


Ben je diabetes-patiënt en heb je nood aan beweging? En woon je in de buurt van Elen? Kom dan zeker een keertje mee bewegen tijdens één van onze FITWALK-sessies. Bewegen krijgt dan een geheel ander invulling.