Biologische klok

08-06-2021

Een levensstijl met weinig lichaamsbeweging gecombineerd met gemakkelijk energierijke én bewerkte voedingsmiddelen, zijn de twee belangrijkste redenen waarom overgewicht, obesitas en zelfs stofwisselingsziekten voortdurend toenemen.

?Wanneer eten we?

Tot nu toe waren studies enkel gericht op de samenstelling van de voeding door te vragen: wat eten we? Daarentegen werd er minder aandacht besteed aan een ander aspect van voeding: wanneer eten we?

Echter wanneer we eten, speelt ook een belangrijke rol.


De chronobiologie van eetgedrag

Deze houdt zich bezig met het bestuderen van de invloed van onze eetmomenten op onze stofwisseling, de regelmaat ervan en welke voedingsstoffen we op verschillende tijdstippen van de dag eten.

Wij weten dat het uitstellen van de maaltijd, in het bijzonder "op late tijdstippen eten", in verband kan worden gebracht met een verhoogd risico op overgewicht, obesitas, stofwisselings- en slaapstoornissen.

We weten allemaal wel dat voeding, die we op een later tijdstip eten, niet meer verbruikt wordt, in tegenstelling met hetgeen we eten gedurende de dag, wanneer we actiever zijn. Dus die late calorieën gaan, als het ware, vastplakken als vetten, aan ons lichaam.

Bijkomend gaan we dan slapen met een volle maag, hetgeen ons lichaam, 's nachts, bezig met het verteren van het voedsel i.p.v. het de nodige rust te geven.

De bedoeling is dat je 's nachts het lichaam rust geeft, dus ook rust van het verteren van het voedsel.

VASTSTELLING

Traditionele maaltijden, die op vaste tijden, in huis, in een vertrouwde omgeving, worden gegeten, worden steeds meer vervangen door steeds onregelmatigere voedingspatronen, buitenshuis, én met bewerkte voedingsmiddelen, vaak zonder veel voedingswaarden.

Kan deze verandering van gewoonte onze gezondheid aantasten?

Het antwoord is absoluut een 'ja'.

Laten we daarvoor onze interne klok even bekijken.

Ons interne klok duurt ongeveer 24 uur. Het is een intern proces dat onze slaap-waakcyclus regelt en andere belangrijke processen ondersteunt, zoals je lichaamstemperatuur, hormoonafgifte en metabolisme.

Het ritme van onze klok wordt vooral beïnvloed door licht. Door het licht is het mogelijk om een dag- en nachtritme te vormen van 24 uur.

Zonder licht kan er geen reset of herstel plaatsvinden van belangrijke processen.

Je slaapritme zou verschuiven en je lichaam raakt in de war, met alle gevolgen van dien, want dit ritme heeft invloed op vrijwel alle belangrijke systemen in je lichaam.

Denk hierbij aan:

  • Je immuunsysteem
  • Lichaamstemperatuur
  • Hormoonafgifte
  • Je metabolisme
  • Je slaapritme
  • Focus, coördinatie en prestaties.
  • Door het vormen van een vast ritme is het makkelijker om vet te verliezen en spiermassa op te bouwen.

DUS ...

Als de maaltijden altijd op hetzelfde tijdstip plaatsvinden, zal die biologische klok de spijsvertering, opname van voedingsstoffen en stofwisselingsprocessen met maximale efficiëntie kunnen laten gebeuren.

Op onregelmatige tijdstippen de maaltijd nuttigen verstoort de biologische klok en belemmert de deelnemende functie ervan en zal op termijn voor negatieve symptomen zorgen met betrekking tot de gezondheid.

!!Bovendien hebben studies aangetoond dat mensen die onregelmatig eten meer kans hebben op welvaartsziektes zoals overgewicht, obesitas, diabetes en cardiovasculaire aandoeningen!!

Conclusie: een regelmatig eetpatroon en onze biologische klok verbeteren is belangrijk om onze gezondheid te verbeteren en/of behouden.


TIPS

Heb je geen tijd of zin om 3 keer per dag of op bepaalde tijdstippen een gezonde maaltijd klaar te maken?

Dan bieden onze VOEDINGSSHAKES voor een OPLOSSING.

Snel klaar, makkelijke, gezond en lekker!

Boordevol voedingsstoffen, die wetenschappelijk onderbouwd zijn.

Bovendien zijn ze verkrijgbaar in allerlei lekkere smaken, die je met elkaar, naar eigen smaak,  kan combineren.

De moeite waard om ze uit te proberen en je te laten adviseren


Bronnen:

  • Alhussain MH, Macdonald IA, Taylor MA. Irregular meal-pattern effects on energy expenditure, metabolism, and appetite regulation: a randomized controlled trial in healthy normal-weight women. Am J Clin Nutr. 2016;104(1):21-32.
  • Sierra-Johnson J, Undén AL, Linestrand M, Rosell M, Sjogren P, Kolak M, De Faire U, Fisher RM, Hellénius ML. Eating meals irregularly: a novel environmental risk factor for the metabolic syndrome. Obesity (Silver Spring). 2008;16(6):1302-7.
  • López A, Rol MA, Madrid JA. Ritmos biológicos en la nutrición y el metabolism. In "Cronobiologia Básica y Clínica". Edite@red. Madrid 2006.
Miek Brebels geeft ook motiverende & inspirerende Life-Coach-Sessies, privé en in groep. Ook voor ondernemers, service-clubs, ...