Boost jouw vitaliteit

Een gezonde levensstijl geeft je meer energie.

Heb je soms het gevoel dat je geen energie meer hebt, dat je batterijen leeg zijn? Voel je je vaak futloos en moe, soms zelfs heel de dag door? Denk je soms "had ik maar dat tikkeltje meer energie"? 

In deze drukke tijden zijn er veel mensen die last hebben van een energietekort. Gelukkig zijn er manieren om onze vitaliteit te boosten. Een gezonde levensstijl (meer beweging, gezonde voeding, ...) kan zeker helpen. Maar hoe begin je daaraan?

Wist je dat de gemiddelde Belg zelfs 7 uur per dag "zittend" doorbrengt? Wist je ook dat 50% daarvan negatieve gevolgen ervaart van langdurig zitten? En dat dit probleem kan leiden tot rugklachten en diabetes?

    Beweeg

    Aangezien je werk een groot deel van je dag in beslag neemt, is fysiek en mentaal fit zijn extra van belang. Wanneer je je lichamelijk fit voelt ben je vaak gelukkiger, zowel in je privé- als werkleven. Naast sporten buiten werktijd, zijn er verschillende manieren om ook tijdens het werk te bewegen:

    • Wandelen: door in de pauze te gaan wandelen, alleen of met je collega's, haal je een frisse neus en ben je even in een andere omgeving.
    • Vervang e-mail met een gesprek: ga naar een collega om iets te vragen, in plaats van een e-mail te sturen.
    • Oefeningen die je zittend kunt doen: heb je een dag vol met deadlines en weinig tijd om van je stoel af te komen? Strek dan regelmatig je benen, kruis je armen voor je schouders of stretch je rug om in beweging te blijven.

    Let op je voeding

    Gezonde(re) voeding draagt bij aan je fysieke en mentale fitheid. Eén van de belangrijkste onderdelen van gezonde voeding is het aanbrengen van variatie in je eetpatroon en suikerhoudend voedsel en drankjes te vermijden.  Wij hebben een kleine selectie van gezonde tussendoortjes gemaakt om je op weg te helpen:

    • Hard gekookt ei: boost je energie en is goed voor je ogen en hersenen.
    • Avocado: helpt bij gewichtsverlies en er zitten gezonde vetten in.
    • Wortels: dragen bij aan je darmflora en je bloeddruk.
    • Sinaasappels: door sinaasappels te eten krijg je een vitamine c boost.

    Doe wat je leuk vindt

    Naast je fysieke gezondheid, draagt een hoge vitaliteit ook bij aan je mentale gezondheid. Vitale mensen bruisen van de energie en staan positief in het leven. Zorg er dus voor dat je iets doet dat je leuk vindt!

    Ontdek jouw talent, volg je passie en probeer te achterhalen wat jou intrinsiek motiveert. 

    De handelingen die je vanuit jouw talent verricht zijn voor jou vanzelfsprekend, omdat je er aanleg voor hebt. Als je dit weet te combineren met je (volgende) baan, kosten de werkzaamheden je geen energie, maar haal je er juist energie uit!

    Vitaliteit op de werkvloer

    Vitaliteit draagt positief bij aan jouw productiviteit en werktevredenheid. Let dus op de drankjes die je koopt, beweeg voldoende, eet bewust en doe wat je leuk vindt!