Bewegen en ouder worden

15-06-2021

We willen wel allemaal ouder worden maar niet oud zijn. Een bekend fenomeen. Want ons oud voelen betekent vaak dat we op veel vlakken merkt dat er dingen veranderen.

  • We zijn sneller moe,
  • We worden vergeetachtig,
  • We zijn minder flexibel
  • We hebben sneller klachten aan ons "bewegingsapparaat". 😉

Ja, zo kunnen we het noemen, want zoals met elk apparaat, is onderhoud héél belangrijk. En daar schort het héél vaak, we staan er niet genoeg bij stil. En als dat zo is, stellen we vaak uit om er iets aan te doen.

Als we het over "Bewegen" hebben, dan bedoelen we geheel andere bewegingen dan hetgeen we de hele dag doen 😊

Eens anders bewegen helpt ook het geheugen fit te houden, het ouder worden, wordt vertraagd, houdt ons gezond, vitaal en geeft daardoor een positief gevoel.

Dus bewegen zorgt er algemeen voor dat het verouderingsproces geremd wordt. Dat gaan we merken aan

  • onze ademhaling,
  • onze verbeterde bloedcirculatie,
  • onze stevigheid van onze spieren en botten.
  • En dat verkleint het risico op botbreuken. Niet onbelangrijk, he 😉
  • Stevige spieren betekent dat ons evenwichtssysteem, onze balans, hierdoor beter in tact blijft.
  • Daardoor blijven we langer zelf-redzaam.
  • Al deze positieve voordelen zorgen natuurlijk een positieve invloed op onze mentale gezondheid.
  • Ook zou zelfs een positieve invloed kunnen hebben op het verminderen en voorkomen van dementie en Alzheimer.

Reden genoeg dus om hier aandacht aan te schenken.

Ongeacht de leeftijd en fitnessniveau is het nooit te laat om aan de slag te gaan met een nieuwe bewegingsroutine. 

Opgepast: het is wel belangrijk om er rekening mee te houden dat plots stevig gaan "sporten" risico's met zich mee kan brengen, als we niet meer zo piepjong zijn en zeker op wat rijpere leeftijd.

Ook als we op latere leeftijd beginnen met bewegen en sporten, heeft dat wel degelijk een positief trainings-effect op botten, spieren en conditie, want conditie en spierkracht zullen merkbaar verbeteren.

Maar niet gaan overdrijven en naar ons lichaam luisteren, is de boodschap. 

Want er is dan meer kans op blessures aan botten, pezen en spieren én duurt de genezing van blessures ook langer.

Het is dus van belang te bewegen onder deskundige begeleiding van een bewegingsinstructeur, die zorgt voor een goede opbouw en ondersteuning, hetgeen blessures helpt voorkomen.

Welke sporten zijn geschikt? 

Er zijn er wel wat: fietsen, wandelen, zwemmen, tennis, aqua gym, golf, yoga... Maar kies iets wat je graag doet 😉

Zelf ben ik gecertificeerd fitwalk-instructeur. En geef ik momenteel aan 50, 60 en 70 plussers eenvoudige, laagdrempelige bewegingen, op het ritme van leuke muziek, in de buitenlucht, aangepast aan de leeftijd van de groepen, om zowel de beweeglijkheid te stimuleren, de spieren en het brein actief te houden. Mensen, die jonger zijn en geen conditie hebben, kunnen perfect aansluiten. Je gaat je écht niet vervelen. 😊

"Stap je fit" noemen mijn deelnemers het. 😊 Op mijn sportwebsite www.fitwalk.be is daar meer over te vinden.


Wil je graag kennismaken met de FITWALK te Elen (BE)? 

Klik dan rechts op de knop voor meer info.


Waarom bewegen?

1. Bewegen vertraagt de processen van het ouder worden:
Het menselijk lichaam ondergaat tal van veranderingen naarmate het ouder wordt. Door te bewegen kunnen een aantal belangrijke verouderingsprocessen worden vertraagd.


- Afname botdichtheid:
Naarmate we ouder worden neemt de botdichtheid af, dit is een onvermijdelijk proces. Een goed en herkenbaar voorbeeld hiervan is botontkalking, ook wel osteoporose genoemd. 

Door te bewegen wordt dit proces vertraagd, dit scheelt botbreuken bij een val.

- Afname spiermassa én toename gewicht:

Ook de hoeveelheid spiermassa neemt af naarmate we ouder worden. Met als gevolg minder spierkracht. Aangezien de spieren de verbrandingsmotor van het lichaam zijn, heeft een afname van de spiermassa tot gevolg dat de verbranding vermindert. Als het voedingspatroon niet wordt aangepast zal dit leiden tot een toename van het gewicht.

- Afname conditie:
Ook de conditie wordt minder naarmate we ouder worden. Waar we vroeger zonder moeite een stuk konden wandelen, kost dat nu meer energie en gaat het minder makkelijk dan vroeger. Dat is ook niet zo gek, want vanaf ons 40e levensjaar wordt het uithoudingsvermogen met ongeveer 9% per 10 jaar verminderd, na het 70e levensjaar is dat zelfs 20% per decennium. Door te bewegen houdt u uw conditie op peil.

- Afname lenigheid:

Rem je stramheid, en blijf lenig en soepel. Dit is van belang in het dagelijks leven. Denk maar aan de sokken en schoenen aantrekken. Maar ook dingen pakken vanuit hoge keukenkastjes, wanneer de armen niet meer goed omhoog gestrekt kunnen worden dan wordt dit steeds lastiger.


2. Bewegen houd je gezond en vitaal. 

Door te bewegen wordt het risico op chronische aandoeningen verminderd.

Voldoende bewegen heeft aantoonbare positieve effecten op

  • een hoge bloeddruk,
  • overgewicht en obesitas,
  • te hoog cholesterol gehalte
  • en een te hoge bloedsuikerspiegel,

met als gevolg suikerziekte (ouderdomsdiabetes).

Niet bewegen is bovendien een onafhankelijke risicofactor voor het ontstaan van

  • hart- en vaatziekten,
  • bepaalde vormen van kanker (dikke darm kanker en borstkanker),
  • ouderdomsdiabetes,
  • botontkalking,
  • angst,
  • depressie
  • en dementie.

Dit betekent dat niet-bewegen het risico op het ontstaan van bovengenoemde aandoeningen vergroot.

Naast lichamelijk effecten heeft bewegen ook invloed op het verouderingsproces van het geheugen. Door te bewegen blijven je brein (het verstandelijke vermogen) en het geheugen in conditie. Zo heeft onvoldoende bewegen een negatieve invloed op de doorbloeding van de hersenen en daarmee van het concentratievermogen.

Door te bewegen blijven

  • balans,
  • mobiliteit (spierkracht en loopvermogen)
  • en coördinatie

op peil.

Hierdoor kunnen valongelukken worden voorkomen. Elk jaar resulteert een val bij circa 15.000 ouderen in een heupfractuur.

Naast lichamelijk letsel, kunnen valongevallen ook psychische en sociale gevolgen hebben. Angst om te vallen kan leiden tot verminderde lichamelijke activiteit, waardoor de mobiliteit van ouderen beperkt wordt en mogelijk sociaal isolement tot gevolg kan hebben. 

Ouderen die herhaaldelijk vallen hebben een grote kans op een opname in een verzorgings- of verpleeghuis.

Door te bewegen kan men langer zelfstandig functioneren

Als conditie, spierkracht goed zijn en het geheugen nog fit is, dan zijn bijvoorbeeld boodschappen doen en het huishouden langer zelfstandig uit te voeren.

Bewegen maakt gewrichten en spieren soepel. 

Door te bewegen wordt er meer gewrichtssmeermiddel aangemaakt waardoor de gewrichten soepeler bewegen; gewrichtspijn kan hierdoor verminderen.

Als de rug meer bewogen wordt komt er meer smeermiddel tussen de wervels te zitten. Dit heeft weer tot gevolg dat er meer ruimte is en de zenuwen daardoor minder snel in de knel komen te zitten. Regelmatig bewegen voorkomt veel rugklachten en gewrichtspijn. 

Door te bewegen houdt u een gezonde spijsvertering, waardoor de stoelgang niet belemmerd wordt.


3. Bewegen geeft een goed gevoel

Eén derde om meer te bewegen is het gevoel dat bewegen kan geven en de gezelligheid dat bewegen met zich meebrengt.- Bewegen brengt je onder de mensen.

Bewegen kan vaak in groepsverband. Dit combineert de lichamelijke voordelen met het vergroten of onderhouden van uw sociale contacten. Voor velen geldt dat het in groepsverband sporten of bewegen bijdraagt aan het plezier dat men er aan beleefd. 

Het bewegen in groepsverband maakt het bovendien makkelijker om bewegen vol te houden. Het is een stok achter de deur.

Bewegen geeft energie. Zowel letterlijk als figuurlijk.

Bewegen geeft een voldaan gevoel.

Voor de meeste mensen geldt dat zij zich na het sporten vaak veel beter voelen. Dit heeft te maken met het gegeven dat er tijdens het bewegen de stof 'endorfine' in de hersenen wordt aangemaakt. Dit zorgt ervoor dat mensen zich beter gaan voelen omdat ze zich meer ontspannen en tevreden voelen.

Door bewegen slaapt u beter.

Bij weinig bewegen hoopt zich melkzuur in je bloed op. Hierdoor raken je spieren gespannen. Je voelt stress. Stress werkt zeker niet slaap bevorderend.

Lichaamsbeweging verbetert de functies van het zenuwstelsel, versterkt hart en longen en zorgt voor een goede werking van je klieren. 

Het zet onze biologische klok in gang. 😉 (cfr. BLOG 08.06.21)

Door lichaamsbeweging voel je je lichamelijk beter en zal ook de verwerking van problemen anders verlopen. Je zorgen komen er anders uit te zien en je kunt er afstand van nemen. En dat is belangrijk voor een goede slaap.

Beweeg echter niet te intensief (sport) vlak voor je gaat slapen. Voor veel slechte slapers geldt dat sport het lichaam activeert en dat men tijd nodig heeft om weer tot rust te komen. Slechte slapers kunnen beter overdag sporten.

--------------------

Sporten en bewegen helpt je om fit te blijven, ook op oudere leeftijd. 

Het helpt je een goede conditie te behouden en je lichamelijk en mentaal fitter te voelen. Ook verlaagt het de kans op (chronische) ziektes.


Samengevat, zijn er veel voordelen die gepaard gaan met het leven van een gezonde én actieve levensstijl. Verminderde stress, verbeterd lichaamsvertrouwen en verbeterde cardiovasculaire gezondheid zijn slechts een paar.

Het kan moeilijk zijn om te begrijpen welke oefeningen geschikt zijn voor uw huidige leeftijd en fitnessniveau. Heel vaak is het pas nadat iemand gewond raakt dat ze zich realiseren dat ze oefeningen uitvoerden die te geavanceerd waren.

Ik geloof dat het volgen van een gezonde, actieve levensstijl met uitgebalanceerde en gevarieerde trainingsroutine, die je conditie en kracht langzaam aan verbetert, dé beste aanpak is voor mensen van alle leeftijden.

Interesse om een keertje, aan de FITWALK te Elen (BE), deel te nemen ? 

Klik op onderstaande knop. 

Miek Brebels geeft ook motiverende & inspirerende Life-Coach-Sessies, privé en in groep. Ook voor ondernemers, service-clubs, ...